Czy będąc zwyczajnym, zupełnie niezainteresowanym motoryzacją użytkownikiem samochodu, musimy znać budowę układu hamulcowego? Nie, ale kilka rzeczy powinniśmy o nim wiedzieć! Jedną z najważniejszych jest obecność płynu hamulcowego w układzie i konieczność jego regularnej wymiany.

Najistotniejszym parametrem płynu hamulcowego jest temperatura jego wrzenia. Najczęściej używany w naszych autach płyn klasy DOT 4, legitymuje się temperaturą wrzenia w przedziale 220-230 °C . Niestety, płyn hamulcowy ma właściwości higroskopijne, czyli tłumacząc „z polskiego na nasze”, łatwo wchłania wilgoć z otoczenia a pamiętajmy, że układ hamulcowy nigdy nie jest absolutnie i w 100% szczelny. Wraz z upływem czasu, zawartość wody w płynie hamulcowym staje się coraz większa. Czym to skutkuje? Otóż, im więcej wody w płynie, tym jego temperatura wrzenia jest niższa. W takiej sytuacji w czasie intensywnego hamowania płyn może się zagotować i w układzie pojawiają się pęcherzyki powietrza, co zazwyczaj oznacza praktycznie zerową skuteczność hamowania!

Większość producentów płynu hamulcowego określa częstotliwość jego wymiany na maksymalnie dwa lata. W trosce o własne bezpieczeństwo, nie zapominajmy o tym!

W niektórych internetowych poradnikach można także przeczytać, że czynność wymiany płynu hamulcowego jest mało skomplikowana i można wykonać ją we własnym zakresie, dysponując jedynie podstawowymi narzędziami. W takich stwierdzeniach jest trochę prawdy, jeśli dysponujemy wiedzą techniczną a nasz samochód nie należy do najnowocześniejszych, faktycznie możemy pokusić się o samodzielną wymianę płynu. Uważać trzeba za to w nowoczesnych, wyprodukowanych po roku 2000 autach. Samochody takie są często wyposażone w naszpikowany elektroniką układ hamulcowy, włącznie z systemem stabilizacji toru jazdy (ESP) czy elektrycznym hamulcem postojowym. Jakiekolwiek zanieczyszczenia znajdujące się w takiej sytuacji w płynie hamulcowym, mogą w czasie jego wymiany w sposób tradycyjny (bez użycia urządzenia do wymiany płynu), spowodować uszkodzenie elementów układu hamulcowego, co zaowocuje koniecznością wykonania kosztownej naprawy.

KONTAKT

Poniedziałek – Piątek: 7:00 – 17:00
Sobota – Niedziela: nieczynne

+48 500 107 202

Leave a Reply