Kupując nowy samochód w polskim salonie sprzedaży, klienci nadal bardzo chętnie wybierają samochody wyposażone przez producenta w stalowe felgi. Nie bez wpływu na taką decyzję pozostają zapewne nadal relatywnie wysokie ceny felg aluminiowych, dostępnych w ofercie producentów pojazdów. Dlatego też wielu świeżo upieczonych właścicieli samochodów (tych nowych, jak i tych nowych-starych), zakupu felg aluminiowych dokonuje poza autoryzowanymi salonami sprzedaży samochodów.
Postaramy się podpowiedzieć Państwu na co warto zwrócić uwagę, dobierając aluminiowe felgi do swojego auta.
Zakup felg pasujących do posiadanego przez nas samochodu, wiąże się przede wszystkim ze znajomością podstawowych parametrów opisujących felgi i weryfikacją ich zgodności z tymi, które wymagane są dla naszego pojazdu.
Każdą felgę aluminiową charakteryzują:
- Rozmiar – parametr podawany w calach, oznaczający średnicę felgi. Przy zmianie felg na inne, zazwyczaj kupuje się felgi w rozmiarze takim samym jak posiadany lub większym. Jeśli chcemy zmienić rozmiar felg na mniejszy, upewnijmy się uprzednio czy w naszym aucie zastosowanie felg w rozmiarze mniejszym, niż posiadany jest w ogóle możliwe!
- Szerokość felgi – parametr również podawany w calach, warto pamiętać o tym parametrze, ponieważ nie każda opona da się założyć na felgę, nawet jeśli pozostałe parametry będą poprawne (np. szeroka opona na bardzo wąską felgę).
- Rozstaw śrub – ilość i rozstaw śrub służących zamocowaniu koła na piaście. Każda marka samochodu może mieć kilka różnych rozstawów śrub. Np. w grupie Fiata spotykamy samochody z rozstawami śrub: 4×98, 5×98, 5×108, 5×110, 4×100, 5×114,3, zanim zatem zabierzemy się za zakup felg, sprawdźmy jaki konkretnie rozstaw śrub ma nasze auto! Zignorowanie tego parametru, może zadecydować o naszym zdrowiu i życiu!
- Średnica otworu centrującego (CH) – każdy pojazd ma określoną średnicę otworu centrującego, zlokalizowanego w centralnej części felgi. Otwór ten ma za zadanie wycentrowanie kola przy jego montażu i powinien być idealnie dopasowany do parametrów piasty. W przypadku gdy otwór będzie za mały, nie będzie możliwości zamontowania koła. Jeśli zaś otwór jest za duży, można temu zaradzić kupując plastikowe pierścienie centrujące, mające za zadanie zniwelować różnicę średnic pomiędzy otworem centrującym felgi a kołnierzem centrującym piasty.
- Odsadzenie (ET) – w internecie możemy na jego temat przeczytać wiele skomplikowanych definicji, tłumacząc jednak najprościej parametr o tyle istotny, że jego prawidłowy dobór, zapewnia poprawne rozmieszczenie koła w nadkolu. Gdy wartość parametru ET zmniejsza się w stosunku do oryginalnej, felgi zaczynają wystawać poza obrys nadwozia. Zwiększanie parametru ET powoduje cofanie się koła w kierunku wnętrza nadkola. W obu przypadkach może to powodować konsekwencje dla użytkownika: koło wystające poza obrys nadwozia kwalifikuje pojazd do utraty dowodu rejestracyjnego, koło zbyt mocno schowane w nadkolu może ocierać o elementy nadwozia i zawieszenia, powodując zużywanie się lub z niszczenie opony a nawet, uniemożliwiając jazdę.
W oznaczeniach felg zazwyczaj spotyka się jeszcze dodatkowe parametry, choć większość nabywców nie zwraca na nie szczególnej uwagi. Zazwyczaj są to:
- oznaczenie profilu kołnierza felgi. W większości samochodów osobowych jest to profil oznaczony literą J, w starych samochodach można spotkać inne oznaczenia literowe, np. P lub K w samochodach terenowych zazwyczaj jest to oznaczenie JJ itd.
- oznaczenie profilu przekroju felgi, zazwyczaj umieszczane przez producenta na koniec symbolu felgi. W samochodach osobowych często spotykanym symbolem profilu przekroju felgi jest „H2”.
Kupując felgi do swojego auta pamiętajmy, że wszystkie powyższe parametry felg są istotne i każdy z nich z osobna, ma znaczący wpływ na nasze bezpieczeństwo!
Przykładowe pełne oznaczenie felgi aluminiowej do samochodu osobowego: 8.0Jx17H2, 5×108, ET31, CH 58,1