Niezależnie od tego, czy kupujemy opony nowe czy używane, przy zakupie ważnych jest kilka parametrów. Jednym z nich jest sezonowość, producenci oferują trzy podstawowe rodzaje ogumienia: letnie, zimowe i całoroczne. Wybór pomiędzy tymi rodzajami ogumienia, zazwyczaj oparty jest na osobistych preferencjach.
Kierowcy jeżdżący głównie w warunkach miejskich i poruszający się autami o przeciętnych osiągach, często decydują się na wybór ogumienia całorocznego. Do jego zalet należy zaliczyć przede wszystkim brak konieczności ich sezonowej wymiany. Wadą są zazwyczaj gorsze parametry trakcyjne, zarówno w stosunku do ogumienia letniego, jak i zimowego. Pewnym jest natomiast, że przy obecnej technologii produkcji, użytkowanie opon całorocznych nie nastręcza szczególnych problemów.
Największą grupę zwolenników mają póki co opony sezonowe (letnie i zimowe). Ich największe wady to:
- konieczność posiadania dwóch kompletów opon, co prawie dwukrotnie zwiększa koszt zakupu ogumienia (w stosunku do opon całorocznych),
- konieczność ponoszenia kosztów montażu i demontażu opon dwa razy w roku.
Największą zaletą zaś, są zazwyczaj zdecydowanie lepsze niż w oponach całorocznych parametry trakcyjne: przyczepność, prowadzenie, droga hamowania, poziom hałasu.
Pamiętajmy, że nawet posiadając dwa komplety kół, nie należy zapominać o ich każdorazowym wyważeniu, sprawdzeniu powierzchni opony pod kątem wad i uszkodzeń mechanicznych oraz sprawdzeniu stanu zaworów (wentyli) przed montażem! Zaniechanie tych czynności może mieć wpływ zarówno na ponadnormatywne zużywanie się opon, jak i w skrajnych przypadkach, na bezpieczeństwo podróżujących autem osób! Gdy już dokonamy wyboru w zakresie sezonowości, przychodzi czas na określenie właściwych parametrów opon, które chcemy wybrać. Najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu wyboru jest zakup opon właściwych dla danego samochodu. Jeśli nasze auto posiada ogumienie w rozmiarze fabrycznym a my nie zamierzamy nic zmieniać, do prawidłowego zakupu wystarczy nam znajomość poprawnych:
- rozmiaru opon szerokość / wysokość / rozmiar felgi np. popularny 195/65 R15 lub 205/60 R16,
- dwucyfrowego indeksu nośności opon np. 91 , 94 itp.
- indeksu prędkości opony np. T (190 km/h) H (210 km/h) czy V (240 km/h).
Przy zakupie powinniśmy też zwrócić uwagę, czy producent nie zastosował w naszym pojeździe opon typu „run flat” (producenci używają różnych oznaczeń takich opon, zazwyczaj składających się z 3-4 liter) lub czy nie mamy opon wzmocnionych, oznaczonych skrótem XL.
Na większe trudności przy dokonaniu właściwego wyboru jesteśmy narażeni, gdy chcemy zmienić felgi w naszym aucie na większy lub mniejszy rozmiar. W obu przypadkach powinniśmy zwrócić uwagę na dobór nowego rozmiaru ogumienia w taki sposób, by finalna średnica nowego koła, nie odbiegała znacząco od średnicy koła oryginalnego. Na szczęście w internecie dostępne są liczne „kalkulatory” rozmiaru opon, które dopomogą nam w dokonaniu obliczeń. Posługując się przykładem praktycznym załóżmy, że nasz samochód wyjechał z fabryki na felgach 15 calowych z oponami w rozmiarze 195/65 R15, a my chcielibyśmy zmienić je na felgi 17 calowe. Pomijając kwestie związane z doborem samych felg (co będzie przedmiotem innego naszego Poradnika), korzystając z „pierwszego z brzegu” kalkulatora rozmiaru opon dowiadujemy się, że nasza docelowa opona powinna być w rozmiarze 225/45R17. Średnica oryginalnego koła 15 calowego wynosi wówczas 634,5 mm, zaś nowy 17 calowy zamiennik ma 634,3 mm. Różnica średnic na poziomie -0,2 mm nie spowoduje absolutnie żadnych negatywnych skutków, jak np. „przekłamywanie” wskazań prędkościomierza i drogomierza.
Szczególną ostrożność powinniśmy zachować, wymieniając felgi na mniejsze. Bardzo często oryginalna średnica felgi zastosowanej przez producenta w samochodach ubogo wyposażonych, jest zarazem minimalnym możliwym do zastosowania rozmiarem w danym modelu! Jeśli dla przykładu posiadamy samochód, który z fabryki wyjechał w podstawowym wariancie wyposażenia na kołach 14 calowych, a chcielibyśmy dla obniżenia kosztów wymienić je na koła 13 calowe, jest wysoce prawdopodobne, że technicznie nie będzie to możliwe! Montaż mniejszych kół uniemożliwią nam rozmiary poszczególnych elementów układu hamulcowego – tarcz hamulcowych, bębnów czy zacisków hamulcowych.
Indeks prędkości
Symbol | Prędkość | Symbol | Prędkość | Symbol | Prędkość | Symbol | Prędkość | Symbol | Prędkość |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Y | 300 km/h | S | 180 km/h | L | 120 km/h | D | 65 km/h | A5 | 25 km/h |
W | 270 km/h | R | 170 km/h | K | 110 km/h | C | 60 km/h | A4 | 20 km/h |
V | 240 km/h | Q | 160 km/h | J | 100 km/h | B | 50 km/h | A3 | 15 km/h |
H | 210 km/h | P | 150 km/h | G | 90 km/h | A8 | 40 km/h | A2 | 10 km/h |
U | 200 km/h | N | 140 km/h | F | 80 km/h | A7 | 35 km/h | A1 | 5 km/h |
T | 190 km/h | M | 130 km/h | E | 70 km/h | A6 | 30 km/h |
Indeks nośności
Index nośności 60-87 |
Nośność 250-545 kg |
Index nośności 88-115 |
Nośność 560-1215 kg |
---|---|---|---|
60 | 250 | 88 | 560 |
61 | 257 | 89 | 580 |
62 | 265 | 90 | 600 |
63 | 272 | 91 | 615 |
64 | 280 | 92 | 630 |
65 | 290 | 93 | 650 |
66 | 300 | 94 | 670 |
67 | 307 | 95 | 690 |
68 | 315 | 96 | 710 |
69 | 325 | 97 | 730 |
70 | 335 | 98 | 750 |
71 | 345 | 99 | 775 |
72 | 355 | 100 | 800 |
73 | 365 | 101 | 825 |
74 | 375 | 102 | 850 |
75 | 385 | 103 | 875 |
76 | 400 | 104 | 900 |
77 | 412 | 105 | 925 |
78 | 425 | 106 | 950 |
79 | 437 | 107 | 975 |
80 | 450 | 108 | 1000 |
81 | 462 | 109 | 1030 |
82 | 475 | 110 | 1060 |
83 | 487 | 111 | 1090 |
84 | 500 | 112 | 1120 |
85 | 515 | 113 | 1150 |
86 | 530 | 114 | 1180 |
87 | 545 | 115 | 1215 |