Skip to main content

Niezależnie od tego, czy kupujemy opony nowe czy używane, przy zakupie ważnych jest kilka parametrów. Jednym z nich jest sezonowość, producenci oferują trzy podstawowe rodzaje ogumienia: letnie, zimowe i całoroczne. Wybór pomiędzy tymi rodzajami ogumienia, zazwyczaj oparty jest na osobistych preferencjach.

Kierowcy jeżdżący głównie w warunkach miejskich i poruszający się autami o przeciętnych osiągach, często decydują się na wybór ogumienia całorocznego. Do jego zalet należy zaliczyć przede wszystkim brak konieczności ich sezonowej wymiany. Wadą są zazwyczaj gorsze parametry trakcyjne, zarówno w stosunku do ogumienia letniego, jak i zimowego. Pewnym jest natomiast, że przy obecnej technologii produkcji, użytkowanie opon całorocznych nie nastręcza szczególnych problemów.

Największą grupę zwolenników mają póki co opony sezonowe (letnie i zimowe). Ich największe wady to:

  • konieczność posiadania dwóch kompletów opon, co prawie dwukrotnie zwiększa koszt zakupu ogumienia (w stosunku do opon całorocznych),
  • konieczność ponoszenia kosztów montażu i demontażu opon dwa razy w roku.

Największą zaletą zaś, są zazwyczaj zdecydowanie lepsze niż w oponach całorocznych parametry trakcyjne: przyczepność, prowadzenie, droga hamowania, poziom hałasu.

Pamiętajmy, że nawet posiadając dwa komplety kół, nie należy zapominać o ich każdorazowym wyważeniu, sprawdzeniu powierzchni opony pod kątem wad i uszkodzeń mechanicznych oraz sprawdzeniu stanu zaworów (wentyli) przed montażem! Zaniechanie tych czynności może mieć wpływ zarówno na ponadnormatywne zużywanie się opon, jak i w skrajnych przypadkach, na bezpieczeństwo podróżujących autem osób! Gdy już dokonamy wyboru w zakresie sezonowości, przychodzi czas na określenie właściwych parametrów opon, które chcemy wybrać. Najważniejszym czynnikiem przy dokonywaniu wyboru jest zakup opon właściwych dla danego samochodu. Jeśli nasze auto posiada ogumienie w rozmiarze fabrycznym a my nie zamierzamy nic zmieniać, do prawidłowego zakupu wystarczy nam znajomość poprawnych:

  • rozmiaru opon szerokość / wysokość / rozmiar felgi np. popularny 195/65 R15 lub 205/60 R16,
  • dwucyfrowego indeksu nośności opon np. 91 , 94 itp.
  • indeksu prędkości opony np. T (190 km/h) H (210 km/h) czy V (240 km/h).

Przy zakupie powinniśmy też zwrócić uwagę, czy producent nie zastosował w naszym pojeździe opon typu „run flat” (producenci używają różnych oznaczeń takich opon, zazwyczaj składających się z 3-4 liter) lub czy nie mamy opon wzmocnionych, oznaczonych skrótem XL.

Na większe trudności przy dokonaniu właściwego wyboru jesteśmy narażeni, gdy chcemy zmienić felgi w naszym aucie na większy lub mniejszy rozmiar. W obu przypadkach powinniśmy zwrócić uwagę na dobór nowego rozmiaru ogumienia w taki sposób, by finalna średnica nowego koła, nie odbiegała znacząco od średnicy koła oryginalnego. Na szczęście w internecie dostępne są liczne „kalkulatory” rozmiaru opon, które dopomogą nam w dokonaniu obliczeń. Posługując się przykładem praktycznym załóżmy, że nasz samochód wyjechał z fabryki na felgach 15 calowych z oponami w rozmiarze 195/65 R15, a my chcielibyśmy zmienić je na felgi 17 calowe. Pomijając kwestie związane z doborem samych felg (co będzie przedmiotem innego naszego Poradnika), korzystając z „pierwszego z brzegu” kalkulatora rozmiaru opon dowiadujemy się, że nasza docelowa opona powinna być w rozmiarze 225/45R17. Średnica oryginalnego koła 15 calowego wynosi wówczas 634,5 mm, zaś nowy 17 calowy zamiennik ma 634,3 mm. Różnica średnic na poziomie -0,2 mm nie spowoduje absolutnie żadnych negatywnych skutków, jak np. „przekłamywanie” wskazań prędkościomierza i drogomierza.

Szczególną ostrożność powinniśmy zachować, wymieniając felgi na mniejsze. Bardzo często oryginalna średnica felgi zastosowanej przez producenta w samochodach ubogo wyposażonych, jest zarazem minimalnym możliwym do zastosowania rozmiarem w danym modelu! Jeśli dla przykładu posiadamy samochód, który z fabryki wyjechał w podstawowym wariancie wyposażenia na kołach 14 calowych, a chcielibyśmy dla obniżenia kosztów wymienić je na koła 13 calowe, jest wysoce prawdopodobne, że technicznie nie będzie to możliwe! Montaż mniejszych kół uniemożliwią nam rozmiary poszczególnych elementów układu hamulcowego – tarcz hamulcowych, bębnów czy zacisków hamulcowych.

Indeks prędkości

Symbol Prędkość Symbol Prędkość Symbol Prędkość Symbol Prędkość Symbol Prędkość
Y 300 km/h S 180 km/h L 120 km/h D 65 km/h A5 25 km/h
W 270 km/h R 170 km/h K 110 km/h C 60 km/h A4 20 km/h
V 240 km/h Q 160 km/h J 100 km/h B 50 km/h A3 15 km/h
H 210 km/h P 150 km/h G 90 km/h A8 40 km/h A2 10 km/h
U 200 km/h N 140 km/h F 80 km/h A7 35 km/h A1 5 km/h
T 190 km/h M 130 km/h E 70 km/h A6 30 km/h

Indeks nośności

Index
nośności 60-87
Nośność
250-545 kg
Index
nośności 88-115
Nośność
560-1215 kg
60 250 88 560
61 257 89 580
62 265 90 600
63 272 91 615
64 280 92 630
65 290 93 650
66 300 94 670
67 307 95 690
68 315 96 710
69 325 97 730
70 335 98 750
71 345 99 775
72 355 100 800
73 365 101 825
74 375 102 850
75 385 103 875
76 400 104 900
77 412 105 925
78 425 106 950
79 437 107 975
80 450 108 1000
81 462 109 1030
82 475 110 1060
83 487 111 1090
84 500 112 1120
85 515 113 1150
86 530 114 1180
87 545 115 1215

KONTAKT

Poniedziałek – Piątek: 7:00 – 17:00
Sobota – Niedziela: nieczynne

+48 500 107 202

Leave a Reply