Układ klimatyzacji w samochodzie stał się w ciągu kilkunastu ostatnich lat wyposażeniem, postrzeganym jako absolutnie niezbędne. Samochód posiadający to nieocenione udogodnienie, w letnie dni daje swojemu użytkownikowi ogromny komfort w czasie podróżowania. Jednak nieumiejętnie użytkowana i serwisowana klimatyzacja, potrafi często zrobić przysłowiowe „więcej szkody niż pożytku”, narażając przy okazji użytkownika na niemałe koszty.
Największymi problemami dla użytkowników samochodów wyposażonych w klimatyzacje są awarie układu i jego zanieczyszczenie grzybami i mikroorganizmami.
- Regularnego uruchamiania, także w zimie, gdy warunki na to pozwalają (sprężarka klimatyzacji uruchamia się tylko w dodatniej temperaturze otoczenia). Należy pamiętać aby sporadycznie uruchamiać układ klimatyzacji i pozwalać mu przez kilkanaście minut pracować z włączoną sprężarką. Klimatyzacja wypełniona jest czynnikiem chłodzącym i olejem do smarowania sprężarki. Po uruchomieniu układu i kilku-kilkunastu minutach pracy, te dwie substancje mieszają się ze sobą i tworzą w układzie swoistą emulsję, chroniącą jego wewnętrzne elementy.
- Corocznego serwisowania przy użyciu specjalistycznego urządzenia posiadanego przez wiele warsztatów. Serwis układu klimatyzacji polega przede wszystkim na oczyszczeniu i ewentualnym uzupełnianiu czynnika chłodniczego, a w razie potrzeby także uzupełnieniu oleju w układzie.
- Regularnej wymiany filtra-osuszacza, znajdującego się w układzie klimatyzacji. Filtr powinno się wymieniać z częstotliwością zalecaną przez producenta pojazdu. W praktyce trzeba o tym pamiętać co 2-4 lata. Zadaniem osuszacza jest absorbowanie wilgoci z układu a możliwości absorpcyjne materiału filtrującego są ograniczone. Po całkowitym wypełnieniu się filtra-osuszacza, materiał absorpcyjny, który nie może już przyjąć więcej wilgoci, stopniowo ulega uszkodzeniu i zaczyna zanieczyszczać układ klimatyzacji. W dłuższej perspektywie czasowej, ten proces nieodmiennie prowadzi do uszkodzenia (zatarcia się) sprężarki klimatyzacji, co zazwyczaj wiąże się z dużymi kosztami dla użytkownika. Należy tu bezwzględnie przestrzec, że kupowanie używanych filtrów-osuszaczy, stanowczo nie jest dobrym pomysłem! Budowa filtra wymusza na nim bezwzględne wchłanianie wilgoci. Zazwyczaj sprzedawcy używanych filtrów przechowują je w stanie otwartym i zanim taki filtr zostanie sprzedany, zdąży wchłonąć na tyle dużo wilgoci z otoczenia, że po zakupie nadaje się tylko i wyłącznie do wyrzucenia, bo zamontowany do pojazdu, w relatywnie krótkim czasie zniszczy sprężarkę klimatyzacji.
- wskazane jest używanie preparatów chemicznych wyprodukowanych przez renomowanych producentów, których skuteczność została potwierdzona badaniami laboratoryjnymi,
- skuteczność odgrzybienia układu klimatyzacji, zapewnia przede wszystkim jak najlepszy dostęp do parownika klimatyzacji i jego obfite spryskanie preparatem, czasem wymaga to demontażu wielu elementów wnętrza pojazdu!
- niezależnie od wskazówek w instrukcji obsługi produktu warto pamiętać, że zbyt obfite i zbyt płytkie dozowanie preparatu do kanałów wentylacyjnych w desce rozdzielczej, może skutkować poważnym i nieodwracalnym uszkodzeniem układów elektronicznych w pojeździe (np. radioodtwarzacz, panel sterowania klimatyzacji automatycznej, skrzynka bezpieczników itp.), a koszty ewentualnej naprawy, mogą w takiej sytuacji znacznie przekroczyć oszczędności wynikające z samodzielnego wykonania czynności.