Skip to main content

Wielu osobom zapewne znana jest anegdota o Pani, która nie wiedziała jak dolać oleju w swoim samochodzie, bo pod maską znalazła tylko korek z napisem „710”… Czy jednak przypadek tej Pani jest odosobniony? Niekoniecznie! O ile większość osób kojarzy podstawowe kontrolki i umie określić znaczenie sygnalizowanego przez nie komunikatu, o tyle piktogramy występujące w nowych samochodach lub charakterystyczne dla danego producenta, często są dla przeciętnego użytkownika nie do rozszyfrowania. 

Podstawowe fakty.
W większości pojazdów poruszających się na naszych drogach, występują 3 podstawowe grupy kontrolek: zielone (lub białe), żółte i czerwone. Każda z tych grup ma inne przeznaczenie i spełnia inne funkcje.
Kontrolki zielone (lub białe i wybrane żółte), to kontrolki typowo informacyjne, mogą informować o włączonych światłach mijania czy sugerować zmianę biegu na wyższy. Zasadniczo ta grupa kontrolek nie wpływa na możliwość jazdy samochodem.
Kontrolki żółte, to również grupa kontrolek informacyjnych, jednakże mają one za zadanie poinformować użytkownika o zaistniałym problemie i zasugerować konieczność jego usunięcia. Do tej grupy należy np. kontrolka „Check” informująca o wystąpieniu błędów w układzie elektrycznym, kontrolka obniżonego stanu oleju silnikowego, czy kontrolka czujników zużycia klocków hamulcowych. W przypadku zapalenia się kontrolki żółtej, można kontynuować jazdę samochodem, jednak zazwyczaj wymagane jest niezwłoczne udanie się do warsztatu samochodowego a czasem taka sytuacja wymaga od kierowcy podjęcia dodatkowych czynności przed kontynuowaniem podróży (np. uzupełnienie stanu oleju silnikowego).
Kontrolki czerwone, to grupa kontrolek ostrzegawczych, ich obecność w czasie jazdy samochodem oznacza poważną usterkę lub awarię. Ignorowanie tej grupy kontrolek może prowadzić do zaistnienia wypadku drogowego lub poważnego uszkodzenia mechanicznego pojazdu. Żadnego przypadku zaświecenia się czerwonej kontrolki w czasie jazdy nie powinno się bagatelizować! Każdorazowo należy w takiej sytuacji niezwłocznie zatrzymać się i usunąć usterkę lub skorzystać z usług specjalistycznego warsztatu samochodowego.
Trzymając się powyższego założenia, postaramy się przybliżyć Państwu funkcję każdej kontrolki z osobna.
Kontrolki o charakterze informacyjnym
Kontrolka informująca o włączonych światłach pozycyjnych.
Kontrolka informująca o włączonych światłach mijania.
Kontrolka informująca o włączonych światłach drogowych.
Kontrolka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych przednich.
Kontrolka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych tylnych.
Kontrolka informująca o włączeniu kierunkowskazu lub kierunkowskazów.
Kontrolka informująca o włączonym ogrzewaniu tylnej szyby.
Kontrolka informująca, iż układ poduszek powietrznych jest sprawny.
Kontrolka informacyjna aktywnego tempomatu.
Kontrolka informacyjna układu automatycznie włączanych świateł przednich.
  Kontrolki informujące o włączonym tempomacie.
Kontrolka informująca o włączonym tempomacie aktywnym (zapewniającym zachowanie stałego odstępu od poprzedzającego pojazdu).
Kontrolka włączonych świateł dziennych.
Jazda w trybie ekonomicznym.
Asystent pokonywania wzniesień włączony.
Kontrolka informacyjna systemu ułatwiającego ruszanie na wzniesieniu typu „hill holder”.
Kontrolka informacyjna systemu wspomagania parkowania.
Kontrolka informująca o aktywnym systemie Start&Stop
Kontrolka systemu wspomagającego optymalną zmianę biegów (sugestia kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy aby uzyskać optymalne i ekonomiczne wyniki spalania).
Kontrolki o charakterze informacyjnym, sygnalizujące wystąpienie problemu
  Kontrolka informująca o usterce układu ABS.
Ostrzeżenie systemu badającego sprawność psychofizyczną kierowcy o konieczności przerwy w podróży.
Napęd na wszystkie koła odłączony.
Napęd na wszystkie koła zblokowany / włączony.
Ostrzeżenie o konieczności natychmiastowej wymiany klocków hamulcowych.
Ostrzeżenie o przegrzanym katalizatorze.
  Ostrzeżenie o problemach z układem sterowania silnikiem.
Ostrzeżenie o niepoprawnie zamkniętym wlewie paliwa.
Ostrzeżenie o wyłączonym systemie ochrony przed kolizją.
  Ostrzeżenie o problemie z filtrem cząstek stałych.
  Ostrzeżenie o wyłączonym systemie ESP, którego zadaniem jest elektroniczna stabilizacja toru jazdy.
Ostrzeżenie o włączonym elektrycznym hamulcu postojowym.
Ostrzeżenie o możliwym oblodzeniu nawierzchni.
Kontrolka świec żarowych.
Ostrzeżenie o przepalonej żarówce.
Ostrzeżenia systemu zapobiegającego niekontrolowanej zmianie pasa ruchu.
  Ostrzeżenie o niskim poziomie płynu chłodzącego.
Lampa rezerwy, informuje o niewielkiej ilości paliwa pozostałego w zbiorniku.
Ostrzeżenie o małej ilości płynu do spryskiwaczy w zbiorniczku.
Ostrzeżenie o niskim poziomie oleju silnikowego.
Ostrzeżenie o awarii systemu wspomagania parkowania.
Informacja o konieczności niezwłocznego udania się do serwisu samochodowego celem dokonania naprawy lub wykonania przeglądu.
Ostrzeżenie o niesprawności systemu ESP.
Ostrzeżenie o zbyt małym ciśnieniu powietrza w oponie lub oponach.
Ostrzeżenie o wodzie w paliwie.
Ostrzeżenie o niskiej temperaturze płynu chłodzącego.
Kontrolki ostrzegawcze, sygnalizujące wystąpienie awarii lub poważnego problemu:
Ostrzeżenie o niesprawności układu zapobiegającego blokowaniu się kół w czasie gwałtownego hamowania (ABS).
Ostrzeżenie o niesprawności układu poduszek powietrznych (AIR BAG).
Ostrzeżenie o braku ładowania akumulatora, niesprawności alternatora lub innych elementów układu elektrycznego.
Ostrzeżenie o braku płynu hamulcowego.
Ostrzeżenie o awarii układu hamulcowego.
Ostrzeżenie o otwartych drzwiach lub pokrywie bagażnika.
Ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego – możliwości przegrzania silnika.
  Ostrzeżenie o zbyt niskim poziomie oleju silnikowego lub o braku ciśnienia oleju – uszkodzeniu silnika.
Ostrzeżenie o włączonym hamulcu postojowym lub awarii układu hamulcowego.
  Ostrzeżenie o awarii układu kierowniczego lub układu wspomagania kierownicy.
Przypomnienie o nie zapiętych pasach bezpieczeństwa.
Ostrzeżenie o awarii elektrycznego hamulca postojowego.

Oczywiście, żadne „kontrolkowe kompendium” nie zastąpi rzetelnego zapoznania się z instrukcją obsługi danego samochodu. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie mamy takiej możliwości, pamiętajmy aby nie bagatelizować żadnej zapalającej się w aucie lampki, w szczególności, jeśli jej kolor to czerwony!

KONTAKT

Poniedziałek – Piątek: 7:00 – 17:00
Sobota – Niedziela: nieczynne

+48 500 107 202

Leave a Reply