Wielu osobom zapewne znana jest anegdota o Pani, która nie wiedziała jak dolać oleju w swoim samochodzie, bo pod maską znalazła tylko korek z napisem „710”… Czy jednak przypadek tej Pani jest odosobniony? Niekoniecznie! O ile większość osób kojarzy podstawowe kontrolki i umie określić znaczenie sygnalizowanego przez nie komunikatu, o tyle piktogramy występujące w nowych samochodach lub charakterystyczne dla danego producenta, często są dla przeciętnego użytkownika nie do rozszyfrowania.
Kontrolki o charakterze informacyjnym | |
Kontrolka informująca o włączonych światłach pozycyjnych. | |
Kontrolka informująca o włączonych światłach mijania. | |
Kontrolka informująca o włączonych światłach drogowych. | |
Kontrolka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych przednich. | |
Kontrolka informująca o włączonych światłach przeciwmgielnych tylnych. | |
Kontrolka informująca o włączeniu kierunkowskazu lub kierunkowskazów. | |
Kontrolka informująca o włączonym ogrzewaniu tylnej szyby. | |
Kontrolka informująca, iż układ poduszek powietrznych jest sprawny. | |
Kontrolka informacyjna aktywnego tempomatu. | |
Kontrolka informacyjna układu automatycznie włączanych świateł przednich. | |
Kontrolki informujące o włączonym tempomacie. | |
Kontrolka informująca o włączonym tempomacie aktywnym (zapewniającym zachowanie stałego odstępu od poprzedzającego pojazdu). | |
Kontrolka włączonych świateł dziennych. | |
Jazda w trybie ekonomicznym. | |
Asystent pokonywania wzniesień włączony. | |
Kontrolka informacyjna systemu ułatwiającego ruszanie na wzniesieniu typu „hill holder”. | |
Kontrolka informacyjna systemu wspomagania parkowania. | |
Kontrolka informująca o aktywnym systemie Start&Stop | |
Kontrolka systemu wspomagającego optymalną zmianę biegów (sugestia kiedy zmienić bieg na wyższy lub niższy aby uzyskać optymalne i ekonomiczne wyniki spalania). |
Kontrolki o charakterze informacyjnym, sygnalizujące wystąpienie problemu | |
Kontrolka informująca o usterce układu ABS. | |
Ostrzeżenie systemu badającego sprawność psychofizyczną kierowcy o konieczności przerwy w podróży. | |
Napęd na wszystkie koła odłączony. | |
Napęd na wszystkie koła zblokowany / włączony. | |
Ostrzeżenie o konieczności natychmiastowej wymiany klocków hamulcowych. | |
Ostrzeżenie o przegrzanym katalizatorze. | |
Ostrzeżenie o problemach z układem sterowania silnikiem. | |
Ostrzeżenie o niepoprawnie zamkniętym wlewie paliwa. | |
Ostrzeżenie o wyłączonym systemie ochrony przed kolizją. | |
Ostrzeżenie o problemie z filtrem cząstek stałych. | |
Ostrzeżenie o wyłączonym systemie ESP, którego zadaniem jest elektroniczna stabilizacja toru jazdy. | |
Ostrzeżenie o włączonym elektrycznym hamulcu postojowym. | |
Ostrzeżenie o możliwym oblodzeniu nawierzchni. | |
Kontrolka świec żarowych. | |
Ostrzeżenie o przepalonej żarówce. | |
Ostrzeżenia systemu zapobiegającego niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. | |
Ostrzeżenie o niskim poziomie płynu chłodzącego. | |
Lampa rezerwy, informuje o niewielkiej ilości paliwa pozostałego w zbiorniku. | |
Ostrzeżenie o małej ilości płynu do spryskiwaczy w zbiorniczku. | |
Ostrzeżenie o niskim poziomie oleju silnikowego. | |
Ostrzeżenie o awarii systemu wspomagania parkowania. | |
Informacja o konieczności niezwłocznego udania się do serwisu samochodowego celem dokonania naprawy lub wykonania przeglądu. | |
Ostrzeżenie o niesprawności systemu ESP. | |
Ostrzeżenie o zbyt małym ciśnieniu powietrza w oponie lub oponach. | |
Ostrzeżenie o wodzie w paliwie. | |
Ostrzeżenie o niskiej temperaturze płynu chłodzącego. |
Kontrolki ostrzegawcze, sygnalizujące wystąpienie awarii lub poważnego problemu: | |
Ostrzeżenie o niesprawności układu zapobiegającego blokowaniu się kół w czasie gwałtownego hamowania (ABS). | |
Ostrzeżenie o niesprawności układu poduszek powietrznych (AIR BAG). | |
Ostrzeżenie o braku ładowania akumulatora, niesprawności alternatora lub innych elementów układu elektrycznego. | |
Ostrzeżenie o braku płynu hamulcowego. | |
Ostrzeżenie o awarii układu hamulcowego. | |
Ostrzeżenie o otwartych drzwiach lub pokrywie bagażnika. | |
Ostrzeżenie o zbyt wysokiej temperaturze płynu chłodzącego – możliwości przegrzania silnika. | |
Ostrzeżenie o zbyt niskim poziomie oleju silnikowego lub o braku ciśnienia oleju – uszkodzeniu silnika. | |
Ostrzeżenie o włączonym hamulcu postojowym lub awarii układu hamulcowego. | |
Ostrzeżenie o awarii układu kierowniczego lub układu wspomagania kierownicy. | |
Przypomnienie o nie zapiętych pasach bezpieczeństwa. | |
Ostrzeżenie o awarii elektrycznego hamulca postojowego. |
Oczywiście, żadne „kontrolkowe kompendium” nie zastąpi rzetelnego zapoznania się z instrukcją obsługi danego samochodu. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie mamy takiej możliwości, pamiętajmy aby nie bagatelizować żadnej zapalającej się w aucie lampki, w szczególności, jeśli jej kolor to czerwony!